Ciekawy Artykuł o Tuningu Motocykli

Ekonomia zmian i stosowanych modyfikacji

Niedawno usłyszałem od jednego ze pojazd jedzie albo nie jedzie, rozrużniamy marki lepsze i gorsze. Ale na czym to lepsze lub gorsze miało polegać już się nie dowiedziałem.
Z pewnością wiedzą to wszyscy konsumenci stosując rachunek najwięcej za najniższą cenę. Odwrotnie myślą producenci w przypadku dóbr powszechnego użycia-pragną dawać jak najmniej za możliwie najwyższą cenę. Takim właśnie niekoniecznie najdoskonalszym pojazdem każdy z państwa się porusza obojętnie czy jest to rower, motocykl, samochód czy pociąg. Każdy z nich nie jest doskonały bo stanowi o jego parametrach:
· Cena-jako element atrakcyjności dla wielu użytkowników
· Jakośc i własności użytkowe-wynikjące z ceny.
· Konstrukcja i jakość użytych materiałów jako element nakładu producenta co uwypukla się w cenie rynkowej.
· Dbanie o ekologię i bezpieczeństwo wymuszone odrębnymi przepisami i trendami również na rynku.
· Dbanie aby konstrukcja była zgodna z osiągnięciami nauki w danym czasie i trendami rynkowymi-stąd kolejne modele pojazdów
· Marka będąca wypadkową tych czynników
Najczęściej każda istotna ingerencja w założenia projektowe producenta przy pozostawieniu orginalnych materiałów konstrukcyjnych przewidzianych do poprzednich obciążeń eksploatacyjnych w istotny sposób odbiją się na trwałości wiec również i w tym przypadku mamy coś za coś.Niekiedy bardziej opłaca się wymienić pojazd na inny wyższej klasy np. pojemnościowej niż modyfikować już posiadany w nieskończoność nie zastanawiając się nad ponoszonymi kosztami które i tak przełożą się w końcu na straty bezpośrednie. Z starego modelu przecież i tak nie zrobimy nowego odpowiadającego współczesnym standartom.

Jak rozumiany jest tuning a jak nie powinien.

Dla wielu termin tuning kojarzy się z daleko idącymi modyfikacjami konstrukcji pojazdu mającymi za wszelką cenę zwiekszyć jego parametry. Podkreśliłem za wszelką cenę najczęściej cenę trwałości, ograniczenia bezpieczeństwa użytkownika decydującego się na tak daleko idące zmiany w konstrukcji pojazdu. W przypadku tkzw tuningu optycznego dochodzi niekiedy do powstania niczym nie uzasadnionych od strony inżynierskiej dziwactw którym nie sposób jednak odmówić orginalności. .
Znalazłem kiedyś link do strony producenta akcesori tuningowych w Niemczech.
http://www.rzt.de/
Cylindry rozwiązane wg. współczesnych kryteriów do MZ i Simsonków z zastosowaniem membran. Ceny dla przeciętnego młodego użytkownika MZ lub Simson są dyskwalifikujące jak na Polskie realia. Uważam ze nie tędy droga i należy się skupić na poprawie ogólnych parametrów motocykla MZ z możliwie jak największym procentem zachowania trwałości podzespołów założonej przez producenta. A nie żyłowaniu parametrów silnika diametralnie skracając jego żywotność (w sytuacjach skrajnych z około 40 000 do 5-8000 lub jeszcze mniej.) no chyba ze ktoś ma nieograniczone zasoby czasu i pieniędzy. Tylko czy taka osoba istnieje i czy wówczas jeździła by dwusuwem skonstruowanym dziesiątki lat temu. Chyba że chciała by coś udowodnić przez kupowanie drogich gotowych zestawów tuningowych, tylko co? W przypadku stuningowanego kilkunastokonnego silnika Simsonka i zachowaniu orginalnej konstrukcji ramy i hamulców przygotowanych na kilka koni mechanicznych chyba chęć samobujstwa. Przyznaję jednak ze prezentowane rozwiązania cylindrów od strony technicznej mogą się podobać, ale dla mnie osobiście stanowią raczej ciekawostkę..

Tuning jako sposób poprawy własności użytkowych

Zrównoważony tuning którym będziemy się zajmować powinien więc polegać na poprawie własności pojazdu z uwzględnieniem współczesnej wiedzy, posiadanych środków finansowych, możliwości projektowych i wykonawczych dla przeciętnego użytkownika pojazdu, posiadającego ograniczone i stosunkowo skromne środki finansowe. Całość zmian powinna więc być oparta o aspekt ekonomiczny i tkzw. zdrowy rozsądek. Najczęściej każda istotna ingerencja w załozenia projektowe producenta silnika przy pozostawieniu orginalnych materiałów konstrukcyjnych w istotny sposób odbije się na trwałości elementów pojazdu. Wziełem pod uwagę podane wyzej względy bezpieczeństwa więc najpierw zajmiemy się: